Započali jsme stavbu kolejiště v měřítku On30. Půjde o kolejiště do tvaru písmene "U" o rozměrech cca 500cm x 200cm x 650cm.
Pravá část bude tvořena stanicí s názvem Black Butte a levou část by měla tvořit "širá trať" s výhybnou v horách. Popřípadě zde bude skrytá stanice s možností otáčení lokomotiv. Zde ji ještě nejsem jist. Trať i stanice nezobrazují žádnou reálnou skutečnost, jde čistě o smyšlený projekt, který by se měl skutečnosti přiblížit.
Rádi bychom kolejiště udělali jako snadno přenosné pro možnosti výstav a setkání, abychom toto nezvyklé měřítko mohli představovat široké veřejnosti i naživo.
Měřítko On30 je úzkorozchodné pro měřítko O. Jde o americkou alternativu úzkorozchodných tratí, kde není třeba speciálního kolejiva, ale postačuje kolejivo měřítka HO, tedy rozchod 16,5mm. Proto všechny modely On30 jsou schopni jezdit na většině kolejiva HO. Sami jsme pro odzkoušení využili kolejiva ROCO Geoline.
Největší rozmach toto měřítko zažilo v roce 1998, kdy Bachmann vyšel se svou provní lokomotivou 2-6-0 Mogul a položil silný základ pro toto měřítko. Postupem času se jejich nabídka rozšířila natolik, že se toto měřítko stalo v USA nejvíce se rozvíjejícím měřítkem vůbec. Jeho popularita nadále stoupá a my bychom byli rádi, kdyby se nám povedlo toto měřítko udělat dostupnějším i u nás, v ČR.
Ale, zpět ke kolejišti. Základ tvoří smrkový rám, na který je položen pěnový polystyren o tl. 50mm. Kolejivo je standartní kolejivo PECO On30 (Oe). Výhybky budou ovládány ručně pomocí přestavníků od firmy Caboose Idustries. Celé kolejiště je zatím ovládáno pomocí digitálního systém ROCO s centrálou z21. Časem bychom rádi přešli na systém od firmy ESU.
Zde je prvotní plán:
Budovy jsou stavěny celé od základu z balsového dřeva o tl. 1,5mm. Poté jsou barveny převážně vodovými barvami. Stále se máme co učit a tak zkušenější modeláři prominou....
Několik fotografií staveb:
Pohled na rozpracovanou stanici Black Butte:
Po kompletní elektrické instalaci stanice jsme mohli poprvé rozpohybovat pár lokomotiv. Jde o zkušební příjezd osobního vlaku a odjezd nákladního vlaku. Využili jsme k tomu lokomotivy od Bachmanna ozvučené pomocí dekodérů od ESU.
Jako další na oživení přišla na řadu točna. Prozatím je pohyb točny ovládán stařičkým trafem od PIKA a přepínání polarity v kolejích dvoupólovým přepínačem. Později bude ovládání točny integrováno do ovládacího panelu a polarita bude přepínána modulem pro zpětnou smyčku.
Za poslední měsíc se podařilo zaštěrkovat kolejivo v celé stanici. Dále se vybudoval přejezd cesty přes stanici včetně stoupání cesty pryč z panelu. Vybudována byla opěrná zeď, které podepírá svah s cestou.
Střední segment stanice se postupně zatravňuje. Použitá je statická tráva Woodland Scenics 12mm, posyp Fine turf, keře Briar Patch. lepeno lepidlem Static Tac a Scenic Cement.
Fotografie z druhého dokončeného segmentu stanice Black Butte:
Nainstalovány jsou ruční přestavníky od Caboose Industries. Použili jsme typ #218S. Tento typ naleznete v naší nabídce také v balení po 5ks #5218S.
Přestavníky se při instalaci musejí dobře usadit, tak aby páčka dobře "dotahla" obě polohy jazyků. Pak je i ruční přestavování výhybek radost.